Den hellige Molaise av Aughris (500-t)

Minnedag: 12. august

Den hellige Molaise levde på 500-tallet i Irland. Han var sønn av Déaglán og genealogene knytter ham til Corca Raoidhe, som ga navn til baroniet Corkaree i grevskapet Westmeath i den østlige provinsen Leinster. Det er fortsatt en kirke ved navn Kilmalish (Ceall Molaise) i sognet Tyfarnham i Westmeath. De tre kirkene som han knyttes til, er Aughris (Echross, Eachros) i sognet Templeboy, Kilglass i baroniet Tireragh og Inishmurray (Inis Muiredaig, Inis Muireadhaigh) i Sligo Bay i sognet Ahamlish, alle i grevskapet Sligo i den vestlige provinsen Connacht. To av dem ligger ved (Aughris) og like utenfor (Inishmurray) kysten i Sligo.

Molaise trekkes inn i tradisjonene som omgir det blodige slaget ved Cooldrevne (Cooldrevny, Cúl Dreimne, Cúl Dreimhne, Cuil Dremne, Cuildremhne, Cuildreimhne) nær Ben Bulben i dagens grevskap Sligo i den vestlige provinsen Connacht i 560 eller 561, der 3 000 ble drept. Slaget ble vunnet av den hellige Kolumba av Ionas (ca 521-97) klan, og de fleste irske biografiene holder Kolumba ansvarlig for det fryktelige blodbadet i slaget. En synode i Telltown (Tailtiu, Tailltiu, Taillten) mellom Kells og Navan i grevskapet Meath vedtok å refse ham for dette, og refsen ville ha blitt fulgt opp med en ekskommunikasjon hvis ikke den hellige Brendan Sjøfareren (av Clonfert) hadde grepet inn. Men Kolumbas egen samvittighet plaget ham, og han snakket med sin skriftefar, Molaise. Han ga Kolumba en streng bot for å sone for denne udåden, nemlig å dra i eksil fra sitt eget land og prøve å omvende like mange menn for Kristus som dem som ble drept i slaget ved Cuil Dremne, og aldri mer å se sitt fødeland. Etter å ha vandret rundt i Irland i to år, forlot Kolumba sitt fedreland i det andre året etter slaget, trolig i 563 (565?).

Men denne Molaise er den hellige Molaise av Devenish (Laserian) (d. 563). Om ham ble det sagt at han i tillegg til klosteret Devenish også hadde en base på fastlandet i Aughris, og at han trolig var den som grunnla klosteret på Inishmurray. Molaise av Aughris og Molaise av Devenish er trolig den samme. Det til tider anspente forholdet mellom Molaise av Aughris og Kolumba understrekes av en lokal tradisjon som hevder at de to, den ene mild og den andre oppfarende, samarbeidet om byggingen av kirken på Inishmurray, men deretter reiste Kolumba tilbake til fastlandet.

Aughris var ifølge den lokale tradisjonen Molaises første grunnleggelse, og der ble det holdt en Lughnasadh-samling (innhøstningsfest) på siste søndag i juli, som brakte sammen mennesker fra hele baroniene Tireragh og Leyny. At Molaise var en Lughnasadh-helgen indikeres også av hans festdag 12. august, en dag han deler med den hellige Murtagh av Killala (Muredach, Muireadhach; lat: Muredachus), som trolig ga navn til Inishmurray. På Inishmurray ble valfartsdagen flyttet til festen for Marias opptakelse den 15. august. En høyt æret trestatue av Molaise, nå i Nasjonalmuseet i Dublin og lokalt kjent som «Father Molash», ble oppbevart på alteret i hans kirke på Inishmurray.

Navnet Molaise er opprinnelig en utledning fra lasar («flamme»), som utviklet den hypokoristiske formen (kjælenavn) laisse, og denne versjonen av navnet viste seg å bli populær, med over førti representanter på listen over homonyme helgener. Selv om de fleste av disse ellers er ukjente, kan noen identifiseres gjennom referanser til andre deler av de hagiografiske arkiver. Dette gjelder dem som er utstyrt med patronymikon (navn avledet av farens navn) som Colmán, Fearadhach og Lughaidh, som alle er bedre kjent under aliaset Laisréan (Lasrán). Mange andre var utvilsomt lokale versjoner av skytshelgenene for Leighlin og Devenish, de mest kjente ved navn Molaise/Laserian.

Kilder: Ó Riain - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden

Opprettet: 7. august 2013

av Per Einar Odden publisert 07.08.2013, sist endret 28.12.2015 - 12:06