Mosaikkmagi i Vatikanet

Artikkelen er hentet fra St. Olav kirkeblad nr. 4 2017

Les mer og abonner 

 

MOSAIKK: Mosaikkstudioet, som ligger rett innenfor Vatikanets murer har ansvaret for vedlikeholde og restaurere de flere århundre mosaikkene som henger i Peterskirken. De lager også mosaikk på bestilling. 

 

Innenfor Vatikanets murer, bare et stenkast fra Peterskirken, ligger Vatikanets mosaikkstudio. Herfra kommer de fantastiske kunstverkene som pryder basilikaens interiør.

 

Tekst og foto: Bitte Assarmo. Oversettelse: Erlend Lans Pedersen

 

Katolsk Magasin, vårt svenske søstermagasin, besøker mosaikkstudioet i midten av mai. Studioet er en del av Sankt Petrus-fabrikken, som har ansvaret for vedlikeholdet av Peterskirken.

Magasinets utsendte ønskes velkommen av studioets direktør, Paolo di Buono. Han viser først vei inn til galleriet, der han gir en introduksjon til studioets virksomhet.

– Du kan si at vi har hovedoppgaver. Den første er å vedlikeholde, reparere og restaurere de flere hundre år gamle moasikkene som henger i kirken.

De første mosaikkene kom til Vatikanet på slutten av 1500-tallet, og helt siden da har de mange vakre kunstverkene vært en fremtredende del av kirkens interiør. 10 000 kvadratmeter mosaikk pryder basilikaen, og i studioet arbeider 13 eksperter med vedlikeholdet.

– Uten dette arbeidet ville mange av kirkens kunstverk forfalle og gå tapt, sier di Buono, og forteller at vedlikeholdet fortsatt blir gjort på samme måte som da studioet ble grunnlagt på 1600-tallet.

 

Pavelige gaver

En annen del av virksomheten er konsentrert rundt de mosaikkene som paven tar med seg som gaver ved sine utenlandsbesøk. Mosaikkene, som vanligvis har et kristent motiv, gis ofte til andre religiøse ledere eller til katolske regjeringsledere og diplomater.

– Når pave Benedikt XVI skulle besøke Betlehem bestilte han en mosaikk som forestilte krybben. Og når pave Johannes Paul II i 1998 besøkte Fidel Castro på Cuba, gav han kommunistlederen en stor mosaikk av Kristus, forteller di Buono.

 
Privatbestillinger

PÅ BESTILLING: Verkene som lages på bestilling er en viktig inntektskilde til vedlikeholdet av Peterskirken.

I mosaikkstudioet produseres det også nye mosaikker på bestilling fra hele verden, ofte av interesserte samlere. Da handler det som regel om oversiktsbilder av Roma eller om kunstverk av kjente impresjonister som Monet. Di Buono poengerer at disse bestillingsverkene er viktige for studioet: – Det er en veldig viktig del av vårt arbeid, ettersom pengene vi får inn, går rett tilbake til vedlikeholdet av Peterskirken. Det er en stor økonomisk støtte for oss.

 

28 000 basisfarger

FARGER: Alle mosaikkstenene er katalogisert og nummerert slik at de er lette å finne i det store oppbevaringsrommet.

 

De gamle mosaikkstenene som brukes for å vedlikeholde kirkens kunst, oppbevares i et arkiv inne i studioet. De er alle produsert på 1600-tallet og derfor unike i sitt slag. Disse brukes kun for å vedlikeholde og reparere de gamle mosaikkene, og er nøye katogorisert etter farge og nummer.

Til nye mosaikker brukes en annen type mosaikksten, innkjøpt fra Venezia. Disse har en annen kulør og glans enn de gamle, og kan også blandes på ulike måter for å få nye nyanser. Mosaikkstudioets kunstere har i alt 28 000 basisfarger å jobbe med.

 

Oppskrift fra 1600-tallet

GAMMEL OPPSKRIFT: De små mosaikkstenene blir festet med et kitt som lages etter en oppskrift fra 16-tallet.

 

En av studioets kunstnere er Emanuela Rocchi. Hun har tatt en spesialtilpasset kunstutdanning, og når vi besøker studioet, jobber hun med å overføre et impresjonistisk oljemaleri med motiv fra Venezia til en mosaikk. Bildet som hun skal gjenskape, har hun framfor seg, og på staffeliet har hun en forstørrelse som langsomt forvandles til en mosaikk. Hun går nøye gjennom hver del av arbeidet og viser oss fremgangsmåten.

– Hver dag skjærer jeg bort en liten bit av bildet, det er den delen jeg skal jobbe med den dagen, forklarer hun.

Mosaikkstenene, som hun selv skjærer til riktig størrelse, fester hun med kitt gjort etter en oppskrift fra 1600-tallet.

– Det tar opp til tre måneder før kittet tørker og blir hardt, så jeg har god tid til å jobbe med hver del i ro og mak, sier hun.

 

Egne nyanser

NYE NYANSER: Finner de ikke fargen de trenger, lager de nye nyanser ved å smelte sammen stener med ulik farge.

 

Selv om Emanuela og hennes kolleger har 28 000 farger å velge mellom, hender det noen ganger at en fargenyanse mangler.

– Iblant finner jeg kanskje ikke den fargen jeg vil ha. Da gjør jeg en ny farge ved å blande to mosaikkstener med passende farger, varme dem opp til 800 grader og på den måten smelte dem sammen til en ny nyanse, forklarer hun.

Dette skjer i et eget rom på studioet, og vi får oppleve metoden. På overraskende kort tid har hun skapt en helt ny farge, spesielt for det kunstverket hun jobber med nå. Hun bestemmer også hvilken form hun vil ha på den nye mosaikkbiten.

 

Pavelig portrett

Emanuela Rocchi presenterer oss også for Gabriele Mattiaci, en annen av ekspertene som jobber der. De er ikke bare kolleger, men også gift med hverandre.

– Vi møttes gjennom jobben, ler de.

I mosaikkstudioet lages også de mosaikkportrettene av paven som henges opp i basilikaen San Paolo fuori le Mura. De to siste er blitt laget av Cesare Bella.

– Jeg begynte å jobbe her når Johannes Paul II var pave. Min første mosaikk var av pave Benedikt XVI. Da arbeidet jeg utfra et maleri, så det var ganske lett. Å gjøre mosaikken av pave Frans var vanskeligere, ettersom jeg måtte ta utgangspunkt i et fotografi, som dessuten var ganske dårlig, ler han.

At sluttresultatet likevel ble slik som ønsket, har selvfølgelig med ferdighetene og kunnskapene han og de andre mosaikkekspertene har. Gjennom sitt arbeid, for det meste i kulissene, sørger de for å bevare Peterskirken og dens rike kunstskatter for fremtiden.
 

PAVELIG PORTRETTMAKER: Cesare Bella har laget de siste to pave-
portrettene som henger i San Paolo fuiore le Mura. Pave Benedikt og pave Frans.

 

Les mer og abonner