Sognepresten i Oslos domkirke forteller at vi som mennesker og kirke har et ansvar for å be for de avdøde.
– Et bilde jeg kanskje synes er best på skjærsilden er historien om Lasarus og den rike mannen (Luk 16,19–31), sier pater Bjørn Tao Quoc Nguyen.
Jesus forteller i Lukasevangeliet at da den fattige Lasarus døde, gikk han til et paradislignende sted, til Abrahams fang. Den rike mannen dro et annet sted, der det var varmt og pine.
Han var tørst og ba Abraham om å få vann, men det var umulig – for det var et dypt og langt skille mellom stedene, så ingen kunne komme fra det ene til det andre. Den rike mannen spurte så Abraham om han kunne sende Lasarus til jorden for å advare brødrene hans. Men Jesus svarte: Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde.
– Når man dør, så kan man ikke gjøre noe mer. De avdøde er avhengige av vår forbønn. Da kommer vårt ansvar inn som mennesker, sier pater Tao.
Kirkens tre stadier
- Ecclesia militans: Den stridende kirke på jorden
- Ecclesia penitens: Kirkens medlemmer i skjærsilden
- Ecclesia triumphans: Alle de hellige i himmelen
«Vi tror på fellesskapet mellom alle Kristustroende, de som vandrer her på jorden som pilegrimmer, de døde som fullfører sin lutring, og de salige i himmelen. Tilsammen utgjør de den ene Kirke. Vi tror at den miskunnsrike Gud og Hans helgener i sin kjærlighet alltid hører våre bønner» (Den katolske kirkes katekisme, nr. 962).
Kirken bærer andre
I november ligger det bøker i katolske menigheter over hele landet, der man kan skrive opp navn på de avdøde som man ønsker å be for. Disse tas opp til alteret og leses under messene gjennom måneden.
En kan også benytte «messeintensjonskonvoluttene» som skal ligge bak i kirken, eller henvende seg til menighetskontoret.
– Det å be for folk er ikke uvanlig og de trenger ikke å ha tro selv, sier sognepresten i St. Olav menighet.
De avdøde er avhengige av vår forbønn.
Pater Tao løfter frem en annen bibelsk fortelling: Han viser til den lamme som ble båret inn til Jesus, gjennom taket, av sine venner (Mark 2,1–12).
– Sånn tenker Kirken om dette, vi kan bære folk til Gud, forklarer han.
Han påpeker at mannen i evangeliet blir båret av andre, og vi vet ingenting om hans tro.
– Våre forbønner er viktige, særlig i denne tiden, legger han til.
Sognepresten forteller om de mange som dør i krig, og at vårt ansvar som kirke er å be for dem også.
Forbønn for alle
St. Olav menighet i Oslo arrangerer i år en felles vandring til kirkens gravplasser. Sekretærvikar David Ottersen forteller at de ønsker å markere dagen i fellesskap og sammen huske på alle avdøde.
Det var nylig en dame som spurte ham under kirkekaffen om det var lov å skrive et navn i boken med messeintensjoner for november. Hun påpekte at den avdøde ikke var katolikk.
– Selvfølgelig kan du det, svarte jeg. Vi ber for alle. Hun ble jo så rørt, forteller Ottersen.
Han synes det er fint at man som kirke tar på seg ansvaret.
– Vi gjør det sammen, ikke bare hver for seg, besøker gravene, har 24 timer for Herren – alle samles. Vi gjør det felles og for andre, sier Ottersen.
Årets fellesvandring 2. november går til Vår Frelsers gravlund etter høymessen, Nordre gravlund kl. 14.00 og Vestre gravlund kl. 15.30. Sekretærvikaren forteller at de ønsker å markere dagen i fellesskap og samles om å huske på alle avdøde.
Våke i bønn
En årlig begivenhet som organiseres i flere menigheter i landet, er «24 timer for Herren». St. Olav domkirkemenighet holder sakramentsandakt på Allehelgensaften, og det er mange nasjonale grupper som står bak initiativet.
– Det som er veldig fint er at vi har fått alle de nasjonale sjelesørgerne til å involvere sine grupper. Det i seg selv er veldig verdifullt, synes jeg, sier Isabel Hillestad. Hun er karitativ koordinator i menigheten og står for programmet under tilbedelsen.
24 timer for Herren
- Et døgn med tilbedelse der sakramentet stilles frem etter messen og i 24 timer, for så å avsluttes med messe.
- Ulike grupper leder bønn og lovsang, med tid for stille bønn. Disse har vakt foran sakramentet.
- Det er også mulighet for skriftemål.
- I St. Olav domkirke i Oslo avsluttes tilbedelsen med høytidelig sakramental velsignelse kl. 17.30 lørdag kveld, før pontifikalmesse kl. 18.00.
Fokuset er å be og våke for Herren, forteller hun.
– Det er veldig rørende å se hvordan de forskjellige gruppene tilber. Det er samme tro, men ulike bønne- og tilbedelsesutrykk!