Undervisningsopplegg for film 3

Film 3: En Gud som snakker

Undervisningsopplegg - Deltakerressurser

sesjon03.jpg 

 

SPØRSMÅL TIL DISKUSJON

3A:

 Hvilke kirker eller religiøse bygninger har du besøkt? Hvilken likte du best og hvorfor?

Hva slo deg ved kirkene og de religiøse bygningene du har besøkt? Hvilke trekk ved dem la du merke til?

Hva er favorittstedet ditt i verden og hvorfor?

Hvilke andre tanker eller spørsmål melder seg ut fra denne delen av filmen?

 

3B:

 Hvis du var Gud, hva ville du gjøre for å overbevise folk om at du fantes?

Dersom Gud finnes, tror du han ville ønske å kommunisere med oss? Hvorfor?

Hva mener du om tanken om at Gud er “personlig”: at han skapte oss og kjenner oss og elsker oss?

Hvilke andre tanker eller spørsmål melder seg ut fra denne delen av filmen?

  

3C:

 Hva faller deg inn når du tenker på Jesus? Hva har du lært eller plukket opp om ham?

Hvorfor tror du Jesus er så viktig for mennesker som bekjenner seg til kristendommen?

Hva assosierer du med kristendommen eller med kristne?

Hvilke andre tanker eller spørsmål melder seg ut fra denne delen av filmen?

 

TEKSTER FRA YOUCAT TIL DENNE ØKTEN

#7 til #10 – Gud åpenbarer seg [2 sider]

#358 – Avbildninger av Gud forbys [1 side]

#71 til #85 – Hvem er Jesus Kristus? [7 sider]

  

LENGRE TEKSTER FRA DEN KATOLSKE KIRKES KATEKISME

#50 til #73 – Gud åpenbarer seg

#2129 til #2141 – Bilder av Gud forbys

#422 til #429 – Jesus Kristus

#430 til #455 – Guds Sønn

#456 til #483 – Ordet ble kjød

#484 til #511 – Født av Jomfru Maria

  

VISDOM FRA BIBELEN       

 

1. Mosebok 12,1-4

Herren sa til Abram: «Dra bort fra landet ditt og fra slekten din og fra farshuset ditt til det landet som jeg skal vise deg! Jeg vil gjøre deg til et stort folk. Jeg vil velsigne deg og gjøre navnet ditt stort. Du skal bli til velsignelse. Jeg vil velsigne dem som velsigner deg, men den som forbanner deg, skal jeg forbanne. I deg skal alle slekter på jorden velsignes.» Så dro Abram, slik Herren hadde sagt ham.

 

5. Mosebok 10,14-15

Se, himmelen og himmelen over alle himler, jorden og alt som finnes der, tilhører Herren din Gud. Men det var bare dine fedre Herren bandt seg til i kjærlighet, så han valgte ut dere som er deres etterkommere, framfor alle de andre folkene, slik det også er i dag.

 

Brevet til hebreerne 1,1-3

Mange ganger og på mange måter har Gud i tidligere tider talt til fedrene gjennom profetene. Men nå, i disse siste dager, har han talt til oss gjennom Sønnen. Ham har Gud innsatt som arving over alle ting, for ved ham skapte han verden. Han er utstrålingen av Guds herlighet og bildet av hans vesen, og han bærer alt ved sitt mektige ord.

 

Johannes 1,14, 18

Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet. ... Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er.

 

Johannes 3,16-17

Jesus sier: «For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham.»

 

Johannes 14,8-9

Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far.»

 

 

HOVEDTANKER FRA FILMEN

 

3A – Gud er skjult

I mange religiøse tradisjoner legges det vekt på at Gud er skjult. Ja, Gud finnes. Men det er grenser for hva vi kan vite om ham. Han er en stillhetens, mørkets og  mysteriets Gud. Gud er uendelig og evig og overgår fullstendig alt vi kan forstå eller forestille oss.

 Men det finnes også en annen tradisjon som prøver å si i hvert fall noe om Guds mysterium. Når vi ser på verden, dens eksistens, skjønnhet og orden, sier det noe om Gud; om hans makt, hans gavmildhet, hans intelligens, hans visdom, hans godhet. Skaperverket viser til en skaper.

 Universets innerste mysterium er ikke en abstrakt kraft, men en Gud som er levende, som er personlig, som kaller oss til et personlig forhold til ham. Dette er en av nøkkelinnsiktene i de jødiske, kristne og muslimske tradisjonene. Bibelen sier at Gud er en ”levende Gud”, som er ”nådig og barmhjertig, sen til vrede og rik på miskunn”. De kristne har kalt Gud for ”Far”, hvilket minner oss om hans godhet og hans omsorg for hele skaperverket.

 Det gjør en så stor forskjell å vite at det finnes en skaper og en mening med skaperverket. Å vite at livet vårt ikke bare er et resultat av tilfeldigheter, men har en mening og en hensikt. Å vite at Gud er god, og til å stole på, selv når vi har ubesvarte spørsmål om verden og meningen med livet. Den hellige Augustin sa at Gud er uendelig langt bortenfor oss, men likevel nærmere oss enn vi er til oss selv.

 Guds godhet er bare ett utgangspunkt, men et viktig et. Det leder oss til et annet spørsmål: Hvis Gud er så god, ville han forsøke å snakke til oss?

 

3B – Da Gud brøt stillheten

 Dersom det finnes en kjærlig Gud, tror du han ville forsøke å snakke til oss, fange oppmerksomheten vår på noen måte? Dersom du tror at det finnes en ørliten sjanse for at Gud kan finnes, ville du lytte etter ham, lete etter ham, ut fra at han kanskje leter etter oss, prøver å nå oss? Denne tanken kalles ”åpenbaringens mulighet”.

 Dersom en person er åpen for tanken om en kjærlig Gud, da gir det fullstendig mening å være åpen for tanken om at han kunne prøve å gi seg til kjenne for oss. Hvordan ville han gjøre det? Hvem vet! Men i det minste kan vi være åpne. Vår åpenhet kunne hjelpe oss til å høre bedre, slik foreldre hører bedre enn alle andre når de lytter etter sine barns lyder.

 Og hvis vi ser nøye på menneskehetens historie, ser vi at Gud faktisk har snakket til oss på forskjellige måter. Han talte til en stammehøvding kalt Abraham og samlet et utvalgt folk, jødene. Han åpenbarte syndens tragedie, i alle de måter mennesker har vendt seg mot ham og hverandre. Og han åpenbarte håpet om frelse, om at vi en dag vil bli forenet med ham og med hverandre.

 Han kom først til det jødiske folk, ikke for å utelukke alle andre, men for at hans budskap med tiden kunne deles med alle. Og de kristne tror at Guds løfter til dem er blitt oppfylt ved Frelserens, Jesu Kristi komme.

 Gud har talt til oss i historien, ved å bruke tegn og symboler og folk og hendelser. Han har ikke overlatt oss til oss selv. Han har brutt stillheten. Han er kommet oss til hjelp.

 

3C – Å oppdage Guds ansikt

 De grunnleggende fakta om Jesu liv er de fleste historikere enige om. Det er ikke bare mytologi eller kristen propaganda. Vi har mer konkret belegg for hans liv enn vi har for nesten alle andre i oldtiden.

 Jesus ble født i Betlehem for bare litt over 2000 år siden. Han vokste opp i en jødisk familie i landsbyen Nasaret omtrent ti mil nord for Jerusalem. Han var en tømrer, som så ble rabbiner, en jødisk lærer. Han gjorde inntrykk på folk med sin lære og med helbredelsene han utførte, og samlet rundt seg en gruppe tilhengere i et fellesskap han kalte Kirken.

 Han havnet i en langvarig konfrontasjon med de religiøse myndighetene og ble drept, korsfestet av romerne. Tilhengerne hans hevdet at han hadde stått opp fra de døde og vist seg for dem, og at han fortsatt var med dem på en underlig måte. Dette er oppsummeringen.

 Like slående er måten han berørte menneskers liv på. Hans undervisning gjorde et dypt inntrykk på dem. Hans godhet rørte dem. Historiene hans underholdt dem. Hans ærlighet rystet dem. Han ba med en intensitet og oppriktighet de aldri hadde sett før.

 Av Bibelen går det klart frem at Jesus er mye mer enn en profet eller lærer. Tilhengerne hans kom til å tilbe ham slik de ville ha tilbedt Israels Gud. Så når vi ser på Jesus, ser vi inn i Guds ansikt.

 Dette er den kristne tro: At Jesus er Guds Sønn, som kommer fra Faderen. At han selv er Gud, fordi han har del i selve Guds natur. 

av Oddvar Moi publisert 16.08.2021, sist endret 17.08.2021 - 08:08