Undervisningsopplegg for film 9

Film 9: Å finne sann frihet

Undervisningsopplegg - Deltakerressurser

sesjon09.jpg 

 

SPØRSMÅL TIL DISKUSJON

 

9A:

Tror du det finnes noe som kan kalles rett og galt? Hvorfor?

Tror du moral forandrer seg fra en kultur, et land eller en religion til en annen/et annet?  

Tror du mennesker er frie vesener? Tror du mennesker kan forandre seg?  

Hvilke andre tanker eller spørsmål melder seg ut fra denne delen av filmen? 

 

9B: 

Hvor får folk sine moralverdier fra? Hva påvirker dem?  

Hvem har vært din største moralske veiviser eller inspirasjonskilde i livet?  

Tror du vi trenger moralsk rettledning fra Bibelen eller andre steder, eller kan vi finne ut av alt på egenhånd? 

Hvilke andre tanker eller spørsmål melder seg ut fra denne delen av filmen? 

 

9C: 

Hva ønsker du å oppnå i livet?  

Hva ville du like å bli husket for?  

Da du var barn, hva hadde du lyst til å bli når du ble stor?  

Hvilke andre tanker eller spørsmål melder seg ut fra denne delen av filmen? 

 

TEKSTER FRA YOUCAT TIL DENNE FILMEN 

 

#291 til #298 – Å vite rett og galt er [4 sider]

#343 til #351 – Bibelens og Kirkens morallære [4 sider]

 

LENGRE TEKSTER FRA DEN KATOLSKE KIRKES KATEKISME  

 

#1749 til #1761 – Moralske handlinger

#1776 til #1802 – Samvittigheten

#2030 to #2051 – Kirkens morallære

De ti bud – en oversikt

#2052 til #2082 – De ti buds viktige betydning

 

VISDOM FRA BIBELEN  

 

2. Mosebok 20,12-17

Du skal hedre din far og din mor, så du kan leve lenge i det landet Herren din Gud gir deg. Du skal ikke slå i hjel. Du skal ikke bryte ekteskapet. Du skal ikke stjele. Du skal ikke vitne falskt mot din neste. Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes kone, slaven eller slavekvinnen hans, oksen eller eselet hans eller noe annet som hører din neste til.

 

5. Mosebok 10,12-13

Og nå, Israel, hva er det Herren din Gud krever av deg? Bare dette: at du frykter Herren din Gud, så du alltid går på hans veier og elsker ham og tjener Herren din Gud av hele ditt hjerte og hele din sjel; at du holder Herrens bud og forskrifter, som jeg gir deg i dag. Da skal det gå deg vel.

 

Matteus 5,17-18

Jesus sier: «Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.»

 

Lukas 6, 27-28. 31

Jesus sier: «Til dere som hører på meg, sier jeg: Elsk deres fiender, gjør godt mot dem som hater dere, velsign dem som forbanner dere, og be for dem som mishandler dere. … Som dere vil at andre skal gjøre mot dere, slik skal dere gjøre mot dem.»

 

Matteus 22,36-40

En av dem, en lovkyndig, spurte for å sette ham på prøve: «Mester, hvilket bud er det største i loven?»  Han svarte: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første budet. Men det andre er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. På disse to budene hviler hele loven og profetene.»

 

Paulus’ brev til romerne 13,8-10

Ha ingen skyld til noen, annet enn det å elske hverandre! Den som elsker sin neste, har oppfylt loven. For disse budene: Du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke slå i hjel, du skal ikke stjele, du skal ikke begjære, eller hvilket bud det så er, sammenfattes i dette: Du skal elske din neste som deg selv. Kjærligheten gjør ikke noe ondt mot nesten. Derfor er kjærligheten oppfyllelse av loven.

 

HOVEDTANKER FRA FILMEN 

 

9A – Finnes det noe slikt som rett og galt?

Dersom du snakker om moral i dag, møter du en fascinerende blanding synspunkter. På den ene siden liker vi ikke å dømme eller blande oss inn. Vi verdsetter mangfold og frihet. På den annen side er de fleste enige om at vi trenger en form for moralregler, noen verdier alle har felles. Det er ikke nok bare å si: gjør som dere vil. Enkelte ting er rett og slett galt å gjøre.

Kristne tror på frihet. De tror også på en objektiv moral. Ikke alt er relativt. Det finnes noen grunnleggende menneskelige verdier som alle har til felles. Hvorfor? Fordi vi alle har det til felles å være menneske, og noen ting hjelper oss til å leve et godt liv, de fører oss til vår virkelige realisering, og andre ting kan ødelegge dette.

Det er f.eks. en god ting å pleie dem som er syke, å si sannheten, å hedre våre foreldre, å gjøre et ærlig stykke arbeid. Og det er galt f.eks. å drepe en uskyldig person, å stjele, å bedra sin ektefelle, å utnytte sårbare mennesker.

Vi kan krangle om de nøyaktige detaljene, men kristne tror at det finnes et sett kjerneverdier som er godtatt av de fleste mennesker i de fleste samfunn. De er uttrykt i De ti bud i den jødisk-kristne tradisjon og i mange andre tilsvarende regler for moral.

De fleste av oss strever for å leve et godt liv. Men vissheten om at det finnes noen retningslinjer og grenser er faktisk mer en stor gave enn en byrde. Og det å prøve å følge dem hjelper oss faktisk til å bli frie.

 

9B – Hvor kan vi finne moralsk rettledning?

Noen ganger vet vi bare, veldig klart, at noe er galt. Men svært ofte er vi rett og slett usikre på hvilken vei videre som er best å ta. Ofte trenger vi rettledning. Hvor kan vi finne den? Hva kan vi gjøre?

Her er noen tips. En, du kan stoppe og tenke. Noen ganger trenger vi å stoppe opp, skape litt rom, lytte til hjertet vårt, til samvittigheten vår – og tenke gjennom ting.

To, du kan snakke om det. Noen ganger trenger vi å snakke gjennom ting og få noen råd. Det er så viktig å ha en eller to personer som vi virkelig stoler på og ser opp til.

Tre, du kan be. Spesielt til Den Hellige Ånd, om at han vil gi deg visdom og rettledning.

Fire, du kan se i Bibelen. Bibelens morallære er en sikker veiviser i livet. Ikke enhver regel og forskrift I Det gamle testamente, men Bibelens sentrale moralske visdom, og fremfor alt Jesu lære i evangeliene. Dersom vi lytter til Guds Ord i Bibelen, er det som å bygge huset på fast grunn.

Og til sist kan du se til Kirkens lære over mange århundrer. Kristen historie har så mye å lære oss. Og som katolikk tror jeg at paven og de katolske biskopene har en særlig rolle i Kirken med å holde oss troende trofaste mot Jesu lære.

Livet er kronglete, og moralsk klarhet kommer ikke så lett. Vi kommer til å gjøre en mengde feil. Men det jeg her har nevnt kan hjelpe oss når vi forsøker å finne den rette veien videre: tenke, snakke med noen, be, lese i Bibelen og kristen lære.

 

9C – Hvordan oppdager du din sanne identitet?

Hvis jeg spør deg: «Fortell meg noe om deg selv.» Hva ville du svare? Dette er et spørsmål om identitet. Begynner du med navnet ditt? Nasjonaliteten din? Yrket ditt? Viser du frem Facebook-feeden din eller Instagram-kontoen? Er dette deg? Er det noe mer?

Vi kan finne en dypere sannhet om vår identitet, som kommer gjennom å kjenne Jesu kjærlighet. Om å oppdage at du, personlig, er elsket av Gud. At du er hans elskede sønn eller datter. At livet ditt har mål og mening, selv om du ennå ikke kan se hele bildet.

Det handler om å være ærlig om dine feilgrep, dine synder, tingene du har gjort galt. Og om å vite at du kan si unnskyld til Gud og ta imot hans tilgivelse. Det er så mange av oss som føler oss fanget av feilene vi har begått; vi kan til og med føle oss fordømt. Det er en så stor gave å vite at Jesus ønsker å tilgi oss, og at med hans hjelp kan vi til og med begynne på nytt.

Det er å bli fylt med Den Hellige Ånd. Guds Ånd kommer inn i våre hjerter og forandrer oss innenfra. Han gir oss evnen og styrken til å gjøre ting som simpelthen ikke ville være mulig ved egne anstrengelser. Han hjelper oss å tro, å håpe og elske. Han gir oss kjærlighetens, gledens, fredens, tålmodighetens, godhetens og selvbeherskelsens gaver; han gir oss visdommens, forstandens og motets gaver. Fantastiske gaver.

Vår dypeste identitet er faktisk å leve et hellig liv, å være en helgen. Helgener er bare vanlige mennesker som deg og meg, men de har lært å kjenne Guds kjærlighet til dem i Jesus Kristus, og ønsker å elske ham igjen. De har lært å elske dypt, lidenskapelig, med glede, ofte til en høy pris. Men de er de lykkeligste mennesker på Jorden. Det er en identitet det er verdt å leve for.

 

av Oddvar Moi publisert 16.08.2021, sist endret 17.08.2021 - 13:24