§ 1 – Presterådet er biskopens senat, og i tråd med CIC kann. 495-501 skal det assistere biskopen i hans hyrdegjerning i bispedømmet. Det er også biskopens rådgivende organ i de saker som angår bispedømmets vel, de pastorale behov og prestenes egne tarv og anliggender. Presterådet har kun rådgivende stemme.
§ 2 – Presterådet består av 12 medlemmer, og hvert valgt eller oppnevnt medlem har en funksjonstid på fire år. Funksjonsperioden begynner og slutter når valg og oppnevnelser er gjennomført.
§ 3 – Medlemmene i Presterådet er:
- bispedømmets generalvikar (membrum natum)
- seks medlemmer valgt av prestene i bispedømmet for fire år, tre hvert annet år
- øvrige prester som utnevnes av biskopen for fire år, omtrent halvparten hvert annet år.
§ 4 – Valg til presterådet skjer vanligvis i forbindelse med bispedømmets prestemøte det året en funksjonsperiode ender og en ny begynner. En valgkomite, bestående av generalvikar, en annen prest fra presterådet og en prest utenfor presterådet utnevnt av biskopen, setter opp valglisten (jmf. § 5), mottar de utfylte valgsedlene fra prestene, teller stemmene i biskopens nærvær og offentliggjør resultatet for prestene. Valglisten bør sendes ut til prestene i god tid før prestemøtet skal finne sted.
§ 5 – Ved valg til presterådet har følgende stemmerett og er valgbare:
- alle sekularprester inkardinert i bispedømmet
- alle andre prester som har bopel eller virker i bispedømmet.
§ 6 – Dersom et medlem bortfaller i løpet av funksjonsperioden, erstattes vedkommende av et nytt medlem av samme kategori for den resterende funksjonsperiode. Gjelder det et valgt medlem, skjer suppleringen ved opprykk av den første person fra valget som ikke ble valgt inn i rådet.
§ 7 – Biskopen er presterådets formann. Presterådet velger ved første møte etter valg og oppnevnelser ordfører og sekretær for to år. Dersom ordføreren etter valg/oppnevnelser er trådt ut av rådet, innkaller biskopen første møte og leder det.
§ 8 – Presterådet skal ha minst fire møter i året. Biskopen, ved presterådets ordfører og sekretær, innkaller til møtene med minst tre ukers varsel. Biskopen kan også innkalle presterådet med kortere varsel dersom dette er nødvendig.
§ 9 – I tillegg til de saker presterådet skal behandle i henhold til kirkeretten, behandles de saker biskopen, rådets medlemmer eller en eller flere av prestene i bispedømmet forelegger for rådet. Alle prester skal få tilsendt møtereferat fra presterådets møter.
§ 10 – Utgiftene i forbindelse med presterådets drift dekkes av bispedømmet.
§ 11 – Kun biskopen kan oppløse et regulært konstituert presteråd og bestemme at nyvalg skal finne sted. Ved sede vacante opphører presterådet, og dets funksjoner overtas av konsultorkollegiet (jmf. kan. 502 §§ 2-3).
§ 12 – Endringer i disse statuttene, som også krever biskopens approbasjon, vedtas av presterådet med to tredjedelers flertall.
§ 13 – Som overgangsordning, jmf. §§ 2-4, gjelder at ved presterådsvalget i 2025 velges tre medlemmer for fire år og tre for to år, og da slik at de som får flest stemmer er valgt for fire år. Oppnevnelsene skjer også for fire og to år. Bestemmelsene om oppnevnelse av valgkomite og forhåndsutsendelse av stemmesedler gjelder ved første valg bare så langt som de passer, etter biskopens bestemmelse.
Vedtatt av konsultorkollegiet under møte 30. juli 2025 (sak 3).
P. Pål Bratbak Mgr. Francis Xavier Huynh Tan Hai
P. Nguyen Thanh Phu P. Ole Martin Stamnestrø
Mgr. Torbjørn Olsen P. Sigurd Markussen
Statuttene approberes herved.
Oslo, 31. juli 2025
Fredrik Hansen
Biskop av Oslo
Anne-Mette Ringdal
Kansler