Den hellige Enda av Aran (~440~530)

Minnedag: 21. mars

Den hellige Enda (Enna, Eanna, Éanna, Éinne; Énda mac Conaill; lat: Endeus) ble født rundt 440 i territoriet Oriel (Ergall) i provinsen Ulster i det nordøstlige Irland. Han var en irsk prins, sønn av kong Conall Derg av Oriel. En annen versjon sier at han ble født i grevskapet Meath i provinsen Leinster i det østlige Irland og var sønn av Ainmire. Hans fire søstre regnes alle blant helgenene, nemlig de hellige Fanchea, Carecha, Lochinia og Darenia, som ble gift med Aengus (Óengus mac Nad Fraích), konge av Cashel.

Da faren døde, overtok Enda som konge av Oriel, og tidlig i livet var han soldat. Men legenden vil ha det til at han ble omvendt av sin søster Fanchea. Historiene som fortelles om det tidligere livet til Enda og hans søster Fanchea, er uhistoriske. I dem spiller søsteren en fremtredende rolle i alle hans viktigste avgjørelser, blant annet at hun overtalte ham til å gi opp soldatlivet. Han fant en nonne i sin søsters kloster som han ville gifte seg med, men da han fant sin forlovede død, bestemte han seg for å bli munk. Han ga avkall på tronen og dro til sin søster. Hun ga ham den første undervisningen i bønn, ydmykhet og askese. Deretter hjalp han til med sine egne hender å bygge en mur rundt søsteren kloster. På den tiden var manuelt arbeid noe for de livegne, og adelen arbeidet ikke. Så for en prins var dette hard askese.

På Fancheas råd forlot Enda Irland for å studere prinsippene for monastisk liv på et sted ved navn Rosnat i Britannia. Endas biografi kaller hans læremester for Maucennus (Mo Nennus), som er noe usikkert identifisert med den hellige Ninian i hans kloster Whithorn i Galloway i Skottland. Flere år senere dro han som pilegrim for å besøke apostlenes graver i Roma, hvor han ble presteviet. Han synes å ha grunnlagt et kloster der, hvor han selv ble abbed. Snart var han kjent i et stort område for sin hellige vandel. Men Fanchea savnet sin bror og mente at Irland trengte ham mer enn Roma. Hun oppsøkte ham og klarte å overtale ham til å vende tilbake til sitt hjemland.

Selv om disse opplysningene ikke er historiske, er resten av biografien det. Mer autentiske vitae er bevart i Tighlaghearny på Inishmore, hvor han ble gravlagt. Det klosteret han grunnla, kalles i hans biografi for Latinum. Det kan ikke være tvil om at det står for det irske ordet Letha, som opprinnelig betydde Armorica eller Brittany, som i middelalderen ble kalt Letavia, selv om det senere kom til å bety Latium eller Italy.

Da han kom tilbake til Irland rundt 480, dro han til Drogheda på østkysten av Irland, hvor han bygde kirker og grunnla klostre i Boyne-dalen på begge sider av elven, hvor han engasjerte seg i misjonsarbeid. Men av sin svoger, Aengus (Óengus mac Nad Fraích), konge av Cashel, som var gift med hans søster Darenia, fikk han Aran Islands i Galway Bay (irsk: Loch Lurgan eller Cuan na Gaillimhe) på vestkysten. Kong Aengus ville gi ham et fruktbart område i The Golden Vale, men Aran stemte mer overens med Endas idealer for det religiøse liv.

De hellige Colman av Kilmacduagh og Enda av Aran, fra Lisdoonvarna i grevskapet Clare i IrlandØygruppen Aran besto av tre øyer: Inishmore, Inishmain og Inisheen. Den vestligste øya Inishmore (Inismore, Inis Mór) var den største, og på østsiden av denne øya bygde han rundt 484 sitt kloster hvor han selv var abbed. Halvparten av øya ble lagt under dette klosteret, mens resten (vestsiden) ble delt mellom ti små hus som han grunnla og utnevnte superiorer til. Men det brøt ut diskusjoner om delingen av landet. På Inishmore sto Endas kilde og alter og det runde kirketårnet hvor klokken ga signalet til at Edna hadde inntatt sin plass ved alteret. Ved ringingen av klokken begynte messene i alle kirkene på øya.

Edna ble den første som organiserte det irske klostervesenet, og hans virksomhet kom før den mer innflytelsesrike virksomheten til den hellige Finnian av Clonard. Dermed var han pioner for en svært viktig bevegelse som påvirket mange i Irland, England og på kontinentet. Livet i hans kloster var svært strengt. Det er usikkert hvor mye av Endas regel var en adapsjon av den i Rosnat. Han har vært kalt «Det irske klostervesenets far» eller patriark, for han grunnla det første virkelige klosteret som fikk navnet Kill-Enda (Cill Éinne) etter ham, senere Killenda og nå Killeany (staves også Killeaney). Dette ble hans hovedkloster og det er betraktet som det første irske klosteret i streng forstand, «hovedstad for helgenenes Irland». En av de eldste referansene til ham finnes i Navigatio sancti Brendani. I denne teksten besøker den hellige Brendan Sjøfareren Enda og mottar hans velsignelse før han legger ut på sin sjøreise.

Utallige disipler strømmet til, den mest berømte var den hellige Kieran av Clonmacnoise, andre var de hellige Cybi av Holyhead, Frediano av Lucca og Jarlath av Tuam. Andre som nevnes blant hans disipler, uten at dette nevnes i deres respektive biografier, er Brendan Sjøfareren, Finnian av Clonard, Kolumba av Iona og Carthagus den Eldre. Munkene levde et hardt liv med manuelt arbeid, faste og bibelstudier. Enda lærte dem å elske den harde klippen, den dryppende hulen og den ufruktbare jorden forblåst av de vestlige stormene. Det sies at ingen ild noensinne ble tillatt å varme de kalde steincellene selv om «kulden kunne føles av de hjertene som var så glødende av kjærlighet til Gud.

En engel skal ha brakt ham en bok med de fire evangeliene og en casula eller hette dekorert med gull og sølv, som fortsatt var bevart og æret høyt i 1390. Etter ett eller to besøk til fastlandet og ett til en høvding kalt Crumther Coelan eller Coelan presbyteren, som levde på en øy i Lough Corrib, synes Enna å ha blitt værende i Arran i resten av hans liv.

Ruinene på den store øya som er forbundet med St. Enna, er Cell Enda, sognekirken, Teglach Enda, hvor han er gravlagt sammen med 120 andre (dette er det privilegerte stedet det refereres til i hans bønn), og endelig Tempoll mor Enda. Hans disiplin var så streng på Arran at han for å teste sine munkers renhet, fikk bygd en coracle eller båt lagd uten skinn, det vil si at den besto av bare et rammeverk og ribber ok ikke noe dekke. I den måtte hver munk dra ut hver dag, og hvis det kom inn noe vann, var det dermed bevist at han var en synder. På denne måten vedlikeholdt Eda deres engleaktige renhet.

Ved slutten av sitt liv ba han tre bønner, en om at enhver angerfull person som ønsket å bli gravlagt på kirkegården ved hans kloster, skulle ha som privilegium at «Helvetes munn aldri skulle lukkes om ham». Bollandistene, som ikke betrakter dette som ortodokst, forklarer at dette betyr at han ikke skulle lide purgatoriets pinsler eller bli innesperret lenge der. Han ble gravlagt på kirkegården Tighlagheany (Teglach-Einne) på Inishmore. Der er det i dag betydelige klosterruiner, noen av dem kommer fra hans tid. I dag klynger sauer seg sammen og skjelver i stormen under ruinene av de gamle veggene hvor menn en gang levde og ba.

Erkebiskop James Ussher (1581-1656) legger Ednas død til 530 i hans nittiende år, men han synes å ha levd til 540, ifølge den irske hagiografen og historikeren John Colgan (d. 1657). Endas ledsager i livet og etterfølger på Aran var Pupu (Pupeus, Pubeus), som ifølge notene i Félire Óengusso og et dikt i helgengenealogiene var identisk med Nem moccu Birn (d. 655), en angivelig bror av Kieran av Saighir.

Aran Islands må ikke forveksles med den skotske øya Arran eller Arranmore i grevskapet Donegal, som også kalles på engelsk Aran Island. Forvirringen øker ytterligere ved at øya Inishmore før 1900-tallet vanligvis ble kalt Aranmore. I irsk tradisjon er Enda kjent som en athláech, en tidligere legmann. Hans minnedag er 21. mars, men 16. mars og 25. mars nevnes også.

Den monastiske grunnleggelsen opplevde imidlertid et forfall. Den utsatte beliggenheten til Aran Islands ved Atlanterhavet gjorde øyene og de religiøse kommunitetene til et lett bytte for vikinger. Etter den normanniske invasjonen ble de fanget mellom de rivaliserende Uí Briain og Uí Flaithbertaig, og Arans klostre og kirker falt i ruiner.

Kilder: Attwater/John, Attwater/Cumming, Farmer, Butler, Benedictines, Delaney, Bunson, KIR, CSO, Patron Saints SQPN, Infocatho, santiebeati.it, en.wikipedia.org, zeno.org, celt-saints, heiligen-3s.nl, Dictionary of National Biography (1885-1900), ODNB, cfcyfl.org - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden

Opprettet: 21. mai 1998

av Webmaster publisert 21.05.1998, sist endret 28.11.2015 - 02:51