Hopp til hovedinnhold

Søndag 20. juli feiret pave Leo XIV messe i San Pancrazio-katedralen i Albano, like ved Castel Gandolfo, der han er på ferie.

Bilde
Pave Leo XIV feirer messe i San Pancrazio-katedralen
Publisert 21. juli 2025 | Oppdatert 21. juli 2025

Første lesning var:

Herren viste seg for Abraham i Mamres eikelund en gang han satt i teltåpningen da dagen var på det varmeste. Han så opp og fikk øye på tre menn som sto foran ham. Da han så dem, sprang han dem i møte fra teltåpningen, bøyde seg til jorden […] (1 Mos 18,1–10)

Evangeliet var:

Da de dro videre, kom han til en landsby der en kvinne som het Marta, tok imot ham. Hun hadde en søster som het Maria, og Maria satte seg ned ved Herrens føtter og lyttet til hans ord. Men Marta var travelt opptatt med alt som skulle stelles i stand. Hun kom bort til dem og sa: «Herre, bryr du deg ikke om at min søster lar meg gjøre alt arbeidet alene? Si til henne at hun skal hjelpe meg.» Men Herren svarte henne: «Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tas fra henne.» (Luk 10,38–42)

Her følger pavens preken:

Kjære brødre og søstre,

Jeg er veldig glad for å være her i dag og få feire søndagsmesse i denne vakre katedralen. Som dere vet, skulle jeg ha kommet allerede den 12. mai, men Den hellige ånd ville det annerledes. Men jeg er virkelig glad for å være her, og i denne ånd av fellesskap og kristen glede hilser jeg dere alle som er til stede – Deres Eminense, biskopen i bispedømmet, de tilstedeværende myndighetene og dere alle.

I dagens liturgi taler første lesning og evangeliet til oss om gjestfrihet, om tjeneste og lytting.

 

Herren gjester Abraham

I første lesning besøker Gud Abraham i skikkelse av «tre menn» som kommer til teltet hans «da dagen var på det varmeste» (jf. 1 Mos 18,1–2). Vi kan forestille oss scenen: den brennende solen, ørkenens stillestående ro, den intense heten og de tre fremmede som søker ly. Abraham, som sitter «i teltåpningen», og har rollen som husets herre, og det er svært fint å se hvordan han fyller denne rollen: Når han gjenkjenner Guds nærvær i de besøkende, reiser han seg, springer dem i møte, bøyer seg til jorden og ber dem bli. Hele scenen vekkes til liv. Den stillestående ettermiddagen fylles med kjærlige gester som involverer ikke bare patriarken, men også Sara, hans kone, og tjenerne. Abraham sitter ikke lenger, men blir «stående hos dem under treet» (1 Mos 18,8), og det er der gir Gud ham det vakreste budskapet han kunne tenke seg: «Din kone Sara skal ha en sønn» (1 Mos 18,10).

 

Bilde
Andrei Rublevs ikon av Treenigheten

 

Gjestfrihet

Måten dette møtet utspiller seg på lar oss reflektere over hvordan Gud velger gjestfrihetens vei for å møte Sara og Abraham og gi dem budskapet om deres fruktbarhet, som de så inderlig ønsket seg, men ikke lenger håpet på. Etter mange nådens stunder, da han allerede hadde besøkt dem, banker han igjen på deres dør, og ber om å bli tatt imot og vist tillit. Og de to eldre ektefellene viser seg imøtekommende, uten ennå å vite hva som kommer til å skje. I de mystiske gjestene erkjenner de Guds velsignelse, hans eget nærvær. De tilbyr dem det de har: mat, selskap, tjeneste og skyggen av et tre. Og selv mottar de løftet om et nytt liv og etterkommere.

 

Om enn under andre omstendigheter taler også evangeliet til oss om denne Guds måte å handle på. Også her fremstår jo Jesus som en gjest hjemme hos Marta og Maria.

Pave Leo XIV

 

Herren gjester Marta og Maria

Abraham, Marta og Maria minner oss i dag nettopp om dette: at lytting og tjeneste er to komplementære holdninger som vi i vårt liv, åpner oss for Herrens velsignende nærvær med. Deres eksempel inviterer oss til med visdom og balanse i hverdagen å forene kontemplasjon og handling, hvile og slit, stillhet og aktivitet, idet vi alltid har Jesu kjærlighet som målestokk, hans ord som lys, og hans nåde som kilde til kraft – en nåde som bærer oss utover vår egen styrke (jf. Fil 4,13).

 

Høydepunkter fra messen

 

Les mer