
Budskap fra pave Leo XIV
Til deltagerne på den andre årlige konferansen
om kunstig intelligens, etikk og selskapsledelse
i Palazzo Piacentini og Sala Regia i Det apostoliske palass i Vatikanet, 19.–20. juni 2025
I anledning denne andre årlige konferansen i Roma om kunstig intelligens, sender jeg mine bønner og gode ønsker til alle deltagerne. Deres tilstedeværelse vitner om det presserende behovet for dyp refleksjon og kontinuerlig debatt om den iboende etiske dimensjonen ved kunstig intelligens (KI), samt ansvarlig forvaltning av den. I så måte er jeg glad for at konferansens andre dag vil finne sted i Det apostoliske palass, et klart tegn på Kirkens ønske om å delta i disse debattene som direkte angår vår menneskelige families nåtid og fremtid.

Sammen med sitt ekstraordinære potensial til å bringe fordeler til den menneskelige familie, reiser den raske utviklingen av KI også dypere spørsmål om riktig bruk av denne teknologien for å skape et mer genuint rettferdig og menneskelig globalt samfunn. I denne forstand er KI, selv om det utvilsomt er et eksepsjonelt produkt av menneskelig genialitet, «først og fremst et verktøy» (pave Frans, tale ved G7-møtet om kunstig intelligens, 14. juni 2024). Per definisjon peker verktøy tilbake på den menneskelige intelligensen som har skapt dem, og de henter mye av sin etiske kraft fra intensjonene til dem som bruker dem. I noen tilfeller er KI blitt brukt på positive og til og med edle måter for å fremme større likhet, men det er også mulig å misbruke den til egen vinning på andres bekostning eller, enda verre, til å nære konflikter og aggresjon.
Per definisjon peker verktøy tilbake på den menneskelige intelligensen som har skapt dem, og de henter mye av sin etiske kraft fra intensjonene til dem som bruker dem.
Kirken ønsker på sin side å bidra til en rolig og informert debatt om disse presserende spørsmålene, og understreker først og fremst behovet for å vurdere konsekvensene av KI i lys av «menneskets og samfunnets helhetlige utvikling» (notatet Antiqua et nova, 6). Dette betyr å ta hensyn til menneskets velferd, ikke bare materielt, men også intellektuelt og åndelig; det betyr å verne om hver enkelt menneskes ukrenkelige verdighet og respektere den kulturelle og åndelige rikdommen og mangfoldet blant verdens folk. Til syvende og sist må fordelene eller risikoene ved KI vurderes nettopp i henhold til dette overordnede etiske kriteriet.

Dessverre, som den avdøde pave Frans påpekte, opplever våre samfunn i dag en viss «forvirring, eller i det minste en formørkelse, av meningen med det menneskelige», og dette utfordrer oss alle til å reflektere dypere over vår sanne natur og det unike ved vår felles menneskelige verdighet (Tale ved G7-møtet om kunstig intelligens, 14. juni 2024). KI, spesielt den generative typen, har åpnet nye horisonter på mange forskjellige nivåer, inkludert forbedringer av helseforskning og vitenskapelige oppdagelser. Men den reiser også urovekkende spørsmål om dens mulige konsekvenser for menneskets åpenhet for sannhet og skjønnhet, og vår særegne evne til å forstå og bearbeide virkeligheten. Å erkjenne og respektere det som på en unik måte kjennetegner mennesket, er avgjørende for debatten om et passende etisk rammeverk for forvaltningen av KI.
Tilgang på data – uansett hvor omfattende – må ikke forveksles med intelligens, som nødvendigvis «innebærer personens åpenhet for livets store spørsmål og gjenspeiler en orientering mot det sanne og gode».
Jeg er sikker på at vi alle er bekymret for barn og unge og de mulige konsekvensene bruken av KI kan ha for deres intellektuelle og nevrologiske utvikling. Våre unge må hjelpes, ikke hindres, på deres vei mot modenhet og ekte ansvar. De er vårt håp for fremtiden, og samfunnets velferd avhenger av at de får utvikle de gaver og evner Gud har gitt dem, og at de kan svare på tidens krav og andres behov med en fri og generøs ånd. Ingen generasjon har noensinne hatt så rask tilgang på den mengden informasjon som nå er tilgjengelig takket være KI. Men igjen, tilgang på data – uansett hvor omfattende – må ikke forveksles med intelligens, som nødvendigvis «innebærer personens åpenhet for livets store spørsmål og gjenspeiler en orientering mot det sanne og gode» (Antiqua et nova, 29). Til syvende og sist har sann visdom mer å gjøre med å erkjenne livets sanne mening enn med tilgang på data.

I lys av dette, kjære venner, uttrykker jeg mitt håp om at deres overveielser også vil se på KI i sammenheng med det nødvendige læreforholdet mellom generasjonene som vil gjøre det mulig for unge mennesker å integrere sannheten i sine moralske og åndelige liv, for dermed å påvirke deres modne beslutninger og åpne veien mot en verden med større solidaritet og enhet (jf. ibid., 28). Oppgaven som ligger foran dere er ikke enkel, men den er av avgjørende betydning. Jeg takker dere for deres innsats nå og i fremtiden, og påkaller av hjertet Guds velsignelse, visdom, glede og fred over dere og deres familier.
Fra Vatikanet, 17. juni 2025.
LEO PP. XIV
Les mer
- Vatican News: Pope Leo: AI must help and not hinder children and young people's development
- Teksten på Vatikanets nettsider (flere språk)