Hektisk byggeaktivitet før år 2000 lammer trafikken

Roma (KAP) - Det hellige år 2000 kaster allerede sine skygger i Roma, siden en ny trafikkåre nesten hver dag blir lammet av enda en byggeplass. Dermed blir trafikkaoset større for hver dag. Nylig har borgermester Francesco Rutelli stolt kunngjort for romerne at det blir mer enn 600 byggeplasser de neste 18 månedene: kirkefasader og plasser, infrastrukturen generelt og gatesystemet spesielt.

Enda mer inntrykk gjør byggeboomen i Vatikanet. St. Peterskirken har allerede et år vært skjult bak stålstillaser, ettersom den mektige fasaden med sine 6.000 m² travertin (på størrelse med en fotballbane) blir restaurert ved hjelp av en sponsor. Arbeidet er godt i rute i følge tidsplanen.

Nå har et tysk firma begynt med rengjøringen av kolonnaden på Petersplassen. Berninis ovale søylekolonnade skal i det hellige år også stråle rene og lyse. Det samme gjelder for Lateranbasilikaen, som også er en del av Vatikanstaten. Også her er fasaden innhyllet av stillaser. Fasadearbeidene på Santa Maria Maggiore ble ferdig for kort tid siden.

Også her hjelper sponsorer rundhåndet til. Det samme er tilfellet når det gjelder rensing og konservering av de gamle mosaikkene inne i Romas største Maria-basilika. Videre blir nå resten av bildene i Det sixtinske Kapell restaurert etter at Michelangelos fresker er gjort unna. Restaurerere og kunsthistorikere er også i gang i Rafaels stanser. Stillaser er også i veien for turister i Sixtus Vs trapper som fører til Det sixtinske Kapell.

Overskudd i Vatikanets statsregnskap gjør at de hovedsakelig av egne midler bygger en ny inngang til Vatikanmuseene. Det vil korte ned på de lange køene og ivareta moderne sikkerhetsnormer. Til dette formålet må et stykke av Vatikanmurene rives ned og hele området omformes.

Men Vatikanet bygger også i undergrunnen. Under det pavelige Urbaniana-universitetet oppstår en enorm bussgarasje. Den skal være ferdig til år 2000, og er en hovedårsak til de mange kompliserte omkjøringssystemene. Men også i selve Vatikanstaten blir det bygd en underjordisk garasje under den pavelige jernbanestasjonen. Den skal lette kurieprelatenes daglige desperate jakt på parkeringsplasser.

Det finner også sted arbeider inne i St. Peterskirken. En av de store søylene som bærer kuppelen, er avdekket, siden det finnes sprekker i marmorkledningen. Vatikanet forsikrer at det ikke er noe akutt, etter at det ble spekulert på om jordskjelvene i Midt-Italia høsten 1997, som også kunne merkes i Roma, også hadde rammet St. Peterskirken.

Kathpress kronikk 22. juli 1998 av Johannes Schidelko; o: pe

av Webmaster publisert 22.07.1998, sist endret 22.07.1998 - 11:26