De hellige Rufina og Justa av Sevilla ( -287)

Minnedag: 19. juli

Skytshelgener for Sevilla og Burgos; for pottemakere

De hellige Justa og Rufina led martyrdøden sammen, sannsynligvis i Sevilla i Spania, der de æres meget høyt. Dette skjedde muligens i år 287.

Etter legenden var Rufina og Justa søstre. De var døtre av en pottemaker i Sevilla og solgte farens varer. De var begge fromme kristne. En gang ble et Venus-bilde båret i prosesjon av hedenske kvinner i Sevilla, og de ville kjøpe en skål til offerseremonien. Men Rufina og Justa nektet å selge, og derfor slo de rasende kvinnene varene deres i stykker. Til gjengjeld knuste Rufina og Justa Venus-bildet. Dermed ble det avslørt at de var kristne, og de ble ført for Diogenes, guvernøren i Sevilla.

Da de erklærte at de var kristne, ga guvernøren ordre om at de skulle tortureres på pinebenken, og de fikk sidene revet opp av jernkroker. Begge nektet å gi etter, og Justa døde under torturen på pinebenken. Rufina ble kvalt. Dette skjedde i år 287. Likene ble kastet i en brønn, men biskop Sabinus fikk gravlagt dem. En annen versjon sier at likene ble brent.

Selv om denne legenden fra 500-tallet trolig er basert på en virkelig hendelse, har den endret seg mye gjennom århundrene. I de tidligste versjonene var Justa en mann – Justus. I en versjon var prosesjonen til ære for guden Adonis, mens søstrene knuste et bilde av gudinnen Salambo. Deres minnedag er 19. juli. I Martyrologium Hieronymianum nevnes ikke Rufina. På grunn av legenden er de skytshelgener for pottemakere.

Den hellige spanske kongen Ferdinand III den Hellige, som befridde Spania fra maurerne, erobret Sevilla i 1248 og gjorde byen til sin residens. Han reiste en kirke og et kloster for augustinerinner over det antatte stedet for Rufina og Justas martyrium. I dag er den byens kapusinerkirke. Over høyalteret henger Murillos berømte maleri av de to søstrene. Der bærer de et tårn, etter legenden som forteller at søstrene ved et jordskjelv reddet kirken fra å styrte sammen. De to søstrene æres høyt i den mozarabiske liturgien, og de regnes nå som Sevillas viktigste skytshelgener.

I kunsten avbildes de noen ganger hver for seg, men oftest sammen. Deres attributt i kunsten er krukker.

Kilder: Attwater/Cumming, Hallam, Butler (VII), Benedictines, Bunson, Schauber/Schindler, Gorys, KIR, CE, CSO, Patron Saints SQPN, Infocatho, Bautz, Heiligenlexikon, santiebeati.it - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden - Opprettet: 2001-10-10 18:20 - Sist oppdatert: 2006-08-11 20:26

av Webmaster publisert 11.08.2006, sist endret 19.07.2017 - 10:47