Paviljongen til Den hellige stol på kunstbiennalen i Venezia skal «vende blikket tilbake til virkeligheten»

Île_de_la_Giudecca_(Venise)_(1733162623).jpg

VENEZIABIENNALEN: Giudecca er et historisk sted med en vakker historie. Her presenterer Den hellige stol sin paviljong under den 60. internasjonale kunstutstillingen i Venezia. Her ses området fra San Giorgio Maggiore-kirkens klokketårn. Foto: Wikimedia

 

Vatikanet har presentert paviljongen for Den hellige stol på den 60. kunstbiennalen i Venezia. Den viser hvordan kunst engasjerer innsatte i et kvinnefengsel i å forandre sine liv og omfavne universelle verdier. Pave Frans besøker paviljongen i april. 

 

Tekst: Deborah Castellano Lubov, Vatican News
Oversettelse: Marta Tomczyk-Maryon


Paviljongen for Den hellige stol på den 60. Veneziabiennalen skal stilles ut i Giudecca kvinnefengsel. Den vil illustrere innsattes evne til å ta imot kunst for å forandre sine liv.

Dette var budskapet på pressekonferansen, som nylig ble avholdt på Den hellige stols pressekontor. Paviljongen vil være åpen for publikum fra 20. april til 24. november 2024.

På pressekonferansen deltok kardinal José Tolentino de Mendonça, prefekt for Dikasteriet for kultur og utdanning; Giovanni Russo, leder for avdelingen for fengselsadministrasjon i det italienske justisdepartementet; dr. Chiara Parisi, kurator for Den hellige stols paviljong; dr. Bruno Racine, kurator for paviljongen og dr. Paolo Maria Vittorio Grandi, direktør i den italienske banken Intesa Sanpaolo.

 

Med mine egne øyne

Paviljongen, som har fått tittelen With My Own Eyes (Med mine egne øyne), er viet temaet menneskerettigheter. Utstillingen vil trekke verdens oppmerksomhet mot mennesker som blir ignorert, samtidig som den fremmer en kultur for menneskelige møter.

Den hellige stols paviljongen inviterer publikum til å ta pave Frans' ord bokstavelig: Han oppfordrer alle til å se andre rett inn i øynene og å se forbi deres sosiale status for å møte deres menneskelighet.

– Dagens kultur foretrekker å metaforisere synet, sier kardinal Mendonça.

– Men det å se med egne øyne, gir synet en unik status, fordi det involverer oss direkte i virkeligheten og gjør oss til vitner, ikke tilskuere.

Kunstbiennalen i Venezia 2024 har tittelen Foreigners Everywhere.

 

Pave Frans på besøk i april

Pave Frans vil besøke utstillingen i løpet av sitt endags pastoralbesøk i Venezia. Han blir dermed den første paven i historien som besøker Veneziabiennalen. Den hellige far kommer også til å tilbringe tid med de troende i Venezias menighet.

Det fullstendige programmet for pavens besøk vil bli offentliggjort å et senere tidspunkt, sa kardinal José Tolentino de Mendonça.

 

Detaljer fra pressekonferansen

Kardinal Mendonça uttrykte stor glede over pavens planlagte besøk og fremhevet at det ville være et historisk øyeblikk.

– Pave Frans blir den første paven som besøker Veneziabiennalen. Det viser tydelig Kirkens vilje til å bygge en fruktbar og tett dialog med kunst- og kulturverdenen, understreket den portugisiske kardinalen.  

Kardinalen poengterte at det ikke er tilfeldig at Den hellige stol har valgt å presentere sin paviljong på et tilsynelatende uventet sted, slik som kvinnefengselet Giudecca.

Han la til at det heller ikke er tilfeldig at paviljongens tittel, With My Own Eyes, tar sikte på å rette oppmerksomheten mot betydningen av hvordan vi på en ansvarlig måte oppfatter, uttrykker og bygger opp vår sosiale, kulturelle og åndelige sameksistens.

 

Matteusevangeliet

Da pave Frans møtte kunstnere i juni 2023 i Det sixtinske kapell trakk han frem viktigheten av at vi gjenvinner vår evne til å se på virkeligheten som et utgangspunkt for å designe den på nytt. Han oppfordret samtidig kunstnere til å «ha evnen til å drømme nye versjoner av verden».

Kunstbiennalen og den første visningen av Pier Paolo Pasolinis film «Matteusevangeliet» feirer begge sitt 60-årsjubileum i år. I den sammenheng minnet kardinalen om at kapittel 25 i Matteusevangeliet, som begynner med «For jeg var sulten, og dere ga meg mat ...», er én av de bibeltekstene pave Frans oftest har kommentert i sitt pontifikat. 

Før han avsluttet sitt innlegg, uttrykte kardinal Mendonça sin takknemlighet overfor italienske myndigheter, justisdepartementet representert ved avdelingslederen for den nasjonale fengselsadministrasjonen, kuratorene, alle som har samarbeidet om å realisere paviljongen, patriarkatet og patriarken av Venezia og dikasteriets hovedpartner, banken Intesa Sanpaolo.

 

Kunst for å gjenoppbygge liv

Giovanni Russo, leder for fengselsadministrasjonen i det italienske justisdepartementet, understreket at kunstnerisk arbeid og engasjement hjelper innsatte med å gjenoppbygge sine liv.

– De innsattes deltagelse i dette prosjektet har satt dem i kontakt med universelle verdier, som solidaritet, og hjulpet dem til å stole på seg selv, konstaterte Russo.

Dr. Racine, én av paviljongens kuratorer, snakket om selve paviljongen, og minnet om at kvinnefengselet tidligere hadde vært et kloster som hadde hjulpet kvinner med å gjenfinne sin verdighet gjennom Kirken.

– Det er et historisk sted med en veldig vakker historie, understreket han.

 

 

Les mer: