Oslo katolske bispedømme (OKB) har de siste år opplevd stor ekspansjon. Flere menigheter opplever at kirkene er sprengte, og det planlegges svært mange nye kirkebygg. Dette setter bispedømmet i en så overveldende situasjon at man nå har sett seg nødt til å gå til følgende skritt; Etter forhandlinger med Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) inngikk OKB den 29. mars en intensjonsavtale om næringslivssponsede kirker. "Dette gir oss uante muligheter, og vi tror det er mulig å få til et godt samarbeid med næringslivet", heter det i bispedømmets forhandlingsnotater. Bispedømmet presiserer at man forventer reaksjoner på forslaget, som "for mange kan virke fremmed", men minner om at det "kan være en dyd å svelge kameler for en god sak". Dessuten presiserer bispedømmet at dette for aktuelle sponsorers del "kan være en god anledning til å utvide perspektivene, i en ellers profittorientert bransje". Videre heter det at ordningen ikke skiller seg nevneverdig fra tradisjonen med at kirker sponses av privatpersoner eller ideelle stiftelser. "Vi må følge med i tiden, og i dag er moderne aksjeselskaper vel så naturlige samarbeidspartnere", er bispedømmets vurdering.
Bispedømmet presiserer imidlertid at man, i samarbeid med NHO, vil foreta en grundig seleksjon av aktuelle sponsorer, ut fra nøye fastsatte etiske kriterier. "Vi ønsker ikke samarbeid med selskaper med ugler i mosen", presiseres det.
Avtalen innebærer at firmaer nå kan sponse hele eller deler av et kirkebygg. Konsekvensene for en slik ordning for OKB/de aktuelle menigheter vil være de følgende:
- Kirken må bære firmaets navn de første tre år (se spesifiserte navneregler)
- Firmaets/konsernets logo må være godt synlig ved inngangspartiet (se regler for størrelse og plassering)
- Lektor må de første tre år innlede alle kunngjøringer med "Vi minner om at kirken er sponset av..."
Til gjengjeld får OKB altså reist flere kirker, og man regner med at det er Oslo som blir første by ut. "Bispedømmet er allerede i forhandlinger med et av Norges største konsern om å reise to nye kirker i hovedstaden", heter det i notatet. "Det gjenstår kun forhandlinger rundt beliggenhet, og disse trekker ut. Konsernet ønsker seg en sentrumsnær kirke, for å få mest mulig PR-effekt igjen for investeringen, mens vi heller mot Groruddalen, som har en stor andel katolikker. Vi regner med å få gehør for dette."
Høring
Avtalen er foreløpig på intensjonsnivå, og før man eventuelt inngår avtale, ønsker bispedømmet forslaget ut på høring. Derfor åpner man nå for at alle som ønsker det kan si sin mening. I denne anledning er det opprettet en egen e-postadresse sponsingavkirker(at)katolsk(dot)no. Svar utbes innen en uke fra dags dato.
KI - Katolsk Informasjonstjeneste (Oslo); kd/mt (1. april 2007)